tirsdag 10. juni 2008

På vei til å bli milliardær

Det hele begynte med henting av sønn i barnehagen. Helt stille fra barnesetet. Så kom dagens og årets perle:

"pappa jeg er rik!"
Jeg fulgte opp med "jøss så bra - når ble du det?"
"har vært det hele tiden - jeg har gode venner - ler mye - leker mye - er frisk - er på fine turer - har det veldig fint hjemme - det betyr at jeg er rik!"

Helt tydelig at barnehagetanten hadde tatt en filosofitime, men mer viktig var det at guttungens lærdom kom tidlig og var riktig. fra det punktet går jeg i dybden;

Jeg har spurt om det kommer fra misunnelse, og etter en god runde har svaret blitt nei! Det kommer fra egne opplevelser og fra egen refleksjon. Etter en total gjennomgang av de millionærer jeg har møtt har opptellingen så lang blitt at 8 av 10 stk ikke har det bra.
Av e bønder, fiskere, og friluftsfolk jeghar møtt har minst 80% det bra. De har rike liv. De er friske, de ler, de har hvilepuls etter klokken 16.00 og koser seg med livet.

Jeg roter ikke med begrepet. Jeg re definerer begrepet akkurat som barnehagetanten gjorde for min sønn. Hvis latter hver dag er verdt 100.000. Hvis det og ikke ha store bekymringer er verdt 500.000. Hvis et hode fult av gode tanker er verdt 700.000. Hvis regnestykket er slik - så har også gjelden et regnestykke. Mine regnestykker på gjeld er som følger (selvopplevd!): grue seg til budsjettmøte (minus 50.000), et kontormiljø uten latter en hel uke (minus 100.000), sykdom pga ukloke valg over tid (minus 900.000), et halvt år uten visjoner (minus 700.000), usunt stress en hel måned (minus 400.000) ......

Liker regnestykket. funker for meg.

Zlatan scoret for Sverige. Funker det også.

1 kommentar:

Anonym sa...

Her snakker vi filosofitime på høyt nivå mann. Fortsett å være stolt av junior! :-) Han kan det bli folk av

ib .-)